torstai 20. lokakuuta 2016

Reunamerkintöjä Espoon talvisodasta.

Ennen kuin unohdan laitan vähän reunamerkintöjä niistä talvisodan tapahtumista, jotka ovat koskettaneet Lounais-Espoota. Kauklahdessa alasammutusta I-15 hävittäjästä voin vielä mainita,  että tämän koneen moottori oli Neuvostoliitossa lisenssillä valmistettu Wright-Cyclone jossa oli 700 hv.
Kuuluisat DC-3 koneet käyttivät myös näitä moottoreita.
Useimmat Neuvostoliiton SB-pommikoneista oli varustettu lisenssillä valmistetuilla Hispano-Suiza moottoreilla. Alkuperäinen malli valmistettiin Barcelonassa.
Mitä tulee sotatapahtumiin Espoon saaristossa voidaan todeta, että aivan loppuvaiheessa vietiin monien vaikeuksien kautta tykki Kytön vartio-asemalle. Oli railoja, lumituiskua ja muita vaikeuksia hidastamassa kuljetusta.
Kerroin jo Kivenlahdessa 9.2.1940 tapahtuneesta itsemurhasta. Lomalla ollut tykkimies ampui itsensä Stensvikin kartanossa. Helsingin lohkon joukoissa oli jostain syystä huono mieliala ja asia selitettiin sekä toimettomuudella, että pelolla joutua rintamalle. Helsingistä lähetettiin rintamalle helmikuun loppupuolella mm osasto Kiveliö ja osasto Napari. Näissä osastoissa esiintyi paljon kurittomuutta, ja pahin tapaus lienee ollut Viipurin lahden taistelussa, Koiviston Pulliniemessä 28 helmikuuta tapahtunut murha. Yksi sotamies osasto Kiveliöstä surmasi yhden vänrikin pistimellä.
Ryssänkarin alalohko vastasi Espoon saariston puolustuksesta. Siinäkin joukko-osastossa mieliala ei ollut paras mahdollinen. Sodassa on nimittäin sillä tavalla, että pienikin, huonosti harkittu toimenpide saattaa vaikuttaa kohtalokkaalla tavalla mielialaan. Tällä lohkolla oli tammikuun  27.1.1940 maksettu ensimmäisen kerran sotakuukausipalkkaa. Mutta, tehtiinkin sellainen virhe, että maksettiin vain aliupseereille ja miehistö jäi ilman. Tämä aiheutti paljon masennusta ja katkeruutta alalohkon miehissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti